GALÉRIA




English


ORSZÁGOK, KULTÚRÁK, TÖRTÉNELEM / Izrael, Szentföld, Palesztina / Zsidók / Peszach Mea Shearimban.Jeruzsálem

30/4

 

Peszach Mea Sherimban. Chametz, kovászos égetése. 



















<<
  Férfiak és gyerekek állnak a tűz mellett, olvasnak és emlékeznek közösen. A füst bántja a gyerekek szemét.


















>>


Jeruzsálem ultraortodox zsidó negyedében a hagyomány szerint elégetik a kovászt tartalmazó dolgokat Peszachkor(Hametz). Közösen olvassák a Haggadat a megmenekülés könyvét. A Héber felszólít! Záchor! Emlékezz! Minden embernek, sok száz nemzedéken keresztül úgy kell éreznie, hogy ő maga szabadult fel az egyiptomi rabszolgaság alól. A Peszah, az egyiptomi kivonulás évfordulója, ezért a szabadság ünnepe is. A Haggáda magyarul annyit jelent elbeszélés. Ősidők óta, a mózesi törvények szerint a családfő az apa köteles elmesélni gyermekeinek (És beszéld el fiadnak!), hogy őseink, hogy szabadultak ki a fogságból. A bibliai parancsból lassan kedves szokás alakult ki, és természetes részévé vált a zsidóság életének. A peszahi ünnep fénypontja az első napi vacsora, amelynek neve széder-est. A héber széder magyar jelentése rend. A széder nélkülözhetetlen kelléke a kovásztalan kenyér a matza (macesz). A vacsora elfogyasztása közben négy pohár bort isznak, és elmesélik a kivonulás történetét. A legkisebb gyerek kérdéseket tesz fel, és az apa válaszol. A szertartás egyedi liturgiájának kézikönyve a Haggáda körülbelül az időszámításunk első évszázadaiban alakult ki. Az alapszövege megtalálható a Misnában, a 219-ben lezárt zsidó törvénygyűjteményben. A vacsorát követő dalok között középkori dallamokat is találhatunk. Az európai zenével, folklórral és műköltészettel kölcsönhatásba kerülve, sokszor visszaköszönnek ezek az énekek. A széder-esti haggáda már a középkortól kezdve önálló irodalmi gyűjteménynek, az egyik legnépszerűbb héber imakönyvnek számított, amit a humanizmus és a reneszánsz évszázadaiban a legkiválóbb művészek illusztráltak.